Här hittar du tips och rekommendationer gällande din båt och motor.
Observera att dessa möjligtvis inte överensstämmer med tillverkarnas rekommendationer.
Vi rekommenderar impellerbyte vart 5:e år för de flesta utombordare. Undantag görs för vissa bla äldre motorer som har en drivaxel av järn istället för rostfritt. Dessa bör bytas var 3:e år.
Anledning att byta var 5:e år beror mer på att man får tagit isär för uppsmörjning av bultar och hål då de flesta impellrar håller längre än fem år nu för tiden, dock uppstår oxidation vilket kan leda till att bultar går av och annat merarbete när det väl måste bytas impeller.
Kamremen skall kontrolleras årligen men att byta var 5:e år som många tillverkare rekommenderar kan vara överarbetat. De vanligaste byten av kamrem som görs hos Roberts marinservice är pga. yttre påverkan och inte normalt slitage. Vi har även aldrig kommit i kontakt med en utombordare där remmen gått av.
När du förvarar din båt ute är det viktigt att motorn är nerfälld för om oturen är framme kan regnvatten som samlats innanför propellern frostspränga växelhuset. Det samma gäller drev då även bälgar slits mindre om drev står rakt fram.
Tänk på att vissa försäkringsbolag har sänkt premie om du tar in din motor över vintern i låsta lokaler eller om du vidtar andra åtgärder för att minska stöldrisken för din motor. Kolla med ditt försäkringsbolag för att se vilka vilkor som berör dig.
När din båt ligger i havet bör du se till den dagligen. Särskilt viktigt är det vid stark vind eller regn. Förlita dig inte på automatiska länspumpar eller självläns. Se dessa mer som hjälpmedel än en ersättning. Länspumpar och självlänsar har faktorer som kan sätta dem ur spel. Om exempelvis löv sätter igen utloppet från insidan vid regn på självlänsen kommer båten vattenfyllas tills självlänsen hamnar under vatten, då kommer vatten även den vägen och båten sjunker.
Bälgbyte bör göras åtminstone var 3:e år för de flesta Volvo Pentadreven. Har du ett Mercruiser- eller dps-/SX-drevrekomendreas bälgbyte vart 5:e år.
Har du tänkt använda båten vintertid då frostrisk finns. Låt din motor vara nerfälld i vattnet under denna period. bla. om motorn är uppfälld ur vattnet finns stor risk att impellern går söder om du startar motorn när den är fastfrusen i vattenpumpen.
Tvätta båten på hösten, Då blir du av med saltet som annars kommer hålla båten fuktig hela vintern. Vilket in sin tur kan leda till mögel.
Roberts Marinservice AB är en båtservice på Onsala halvön i Kungsbacka kommun. Tjänster; service, förvaring och reperationer.
Här hittar du dessutom tips för motor och båtar, samt rekomendationer gällande din båt och motor.
Observera att dessa möjligtvis inte övernstämmer med tillverkarnas rekomendationer. Roberts tips och motor råd.